lördag 19 oktober 2013

Virkade dockkläder till Baby Born

Nu när lillsessan fått ny, virkad kofta ville hon ju såklart att även dockan skulle få nya kläder. Här har dockan fått ny kofta, korta byxor och en mössa. Allt är virkat med stolpar och luftmaskor, så de går relativt fort att virka.




Garn: Här har jag använt Baby magic, från Ice yarns. Till byxorna har jag använt restgarn av akryl. Virknål 3,5. garnalternativ: Lady, Fuga.
I alla varv med st ersätts första st med 3 lm.
Korta byxor:
Byxben, virka 2 st:
Virka 32 lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. 1 varv fm.
2. 1 st, 1 lm, hoppa över en m. Upprepa detta varvet ut.
3-8. 1 st i nästa lmb, 1 lm. Upprepa detta varvet ut.

Gren:
Virka 2 fm i varje lmb 4 ggr på det ena byxbenet. (totalt 8 fm)
Vänd med 1 lm och virka 4 varv fm fram och tillbaka. Virka ihop grenen med det andra byxbenet på sista varvet.

Byxans överdel:
Virka 2 fm i varje lmb på byxbenen, 4 fm i grendelen på varje sida = 56 m på varvet.
Virka 15 varv fm.
Virka 1 varv st.
Virka 1 varv fm.
Trä ev. i ett resårband i st-varvet i midjan.

Kofta:
Fram och bakstycke. (virkas i ett stycke)
Virka 52 lm.
1. 1 varv fm,

2. 1 st, 1 lm, hoppa över en m. Upprepa detta varvet ut. Avsluta med 1 st.
3. 1 st, 1 st i nästa lmb, (1 lm, 1 st i nästa lmb) Upprepa detta varvet ut. Avsluta med 1 st.
4. 1 st, (1 lm, 1 st i nästa lmb) Upprepa detta varvet ut. Avsluta med 1 st.
Upprepa varv 3-4 ytterligare 3 ggr.
Nu virkas bak- och framstycken för sig så här:

Framstycken:
Fortsätt virka 1 st i varje lmb, med 1 lm emellan, men bara på varvets första 12m totalt 6 varv. På de sista 3 varven minskas 1 m i halsringningen. Gör likadant på andra sidan.

Bakstycke:
Fortsätt virka 1 st i varje lmb, med 1 lm emellan på återstående m totalt 6 varv. På sista varvet virkas dock ej de mittersta 4 st. (=nacken).

Höger framkant:
Virka 22 fm längs framkanten.
Vänd med en lm och virka ytterligare 2 varv fm.
Vänd med en lm och virka 3 fm, 3 lm, hoppa över 2 m, 5 fm, 3 lm, hoppa över 2 m, 5 fm, hoppa över 2 m, 3 fm.
Vänd med en lm och virka 2 varv fm. (2 fm i varje lmb)

Vänster framkant:
Virka 22 fm längs framkanten.
Vänd med 1 lm och virka ytterligare 5 varv fm.


Ärm, virka 2 st:
Virka 30 lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. 1 varv fm.
2. 1 st, 1 lm, hoppa över en m. Upprepa detta varvet ut.
3-14. 1 st i nästa lmb, 1 lm. Upprepa detta varvet ut.

Montering:
Sy axelsömmarna.
Sy fast ärmarna på koftan.
Virka 1 varv fm runt hela koftan. Längs höger framkant samt nederkant virkas så här: 3 fm, 1 picot*. Upprepa.

Sy fast knappar.

*Picot: 3 lm, 1 sm i första lm.

Mössa:

Virka 58 lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. 1 varv fm.
2. 1 st, 1 lm, hoppa över en m. Upprepa detta varvet ut.
3-12. 1 st i nästa lmb, 1 lm. Upprepa detta varvet ut.

13. 1 fm i varje lmb.
14-16. (1 fm, 2 fm ihop) Upprepa.
Klipp av och dra tråden genom resterande m. Dra åt och fäst.

11 kommentarer:

  1. Jättesöta! Har du mönster på dem?
    Marianne Florin
    florin.marianne@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Av någon anledning hade beskrivningen trillat bort. Nu finns den igen, tack för att du uppmärksammade mig på det!

      Radera
  2. Hej! Har sett ett sånt mönster på Järbo eller drops hemsida men hittar det inte. Du råka inte veta vilket nummer det mönstret har?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej tyvärr vet jag inte vilket mönster du menar... Lycka till!

      Radera
  3. Hej
    Jag har börjat på koftan men förstår inte var jag ska börja virka 22fm längs framkanten ? Har du så du kan visa hur jag viker tröjan ?
    Kram ulrika 😊

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag vet inte om du blir klokare på detta, men jag börjar virka framkanten längst ner på framstycket och virkar bara fram och tillbaka, nerifrån och upp, så att det blir en knäppkant.
    Lycka till.

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag vet inte om du blir klokare på detta, men jag börjar virka framkanten längst ner på framstycket och virkar bara fram och tillbaka, nerifrån och upp, så att det blir en knäppkant.
    Lycka till.

    SvaraRadera
  6. Så fina kläder! hur lång är dockan?

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Försöker ge mig på detta men förstår inte riktigt var och hur jag ska göra i grenen på byxan?
    Har du möjlighet att förtydliga lite för mig?

    Tack på förhand!

    Med vänlig hälsning,
    Marin

    SvaraRadera
  8. Vilka fina kläder och tack för att du delar med dig!
    Jag har började med byxorna och har också lite problem med att förstå hur jag ska få till grenen och virka ihop de två byxbenen?

    SvaraRadera
  9. hej har letat efter virkade kläder till en docka. Nu hitta jag ditt mönster som jag skulle vilja virka. men ser så dåligt vad det står, har du något som är tydligare ??? skulle bli så glad och även mitt barnbarn

    SvaraRadera